جالبترين مطالب خواندني از سراسر گيتي
ارسالي خديجه سالار ارسالي خديجه سالار


يک گابني در شرط بندي روي اسب 171 هزار دالر برنده شد اما موفق به گرفتن جايزه اش نشد. وی مي گويد يك روز صبح كه مي خواستم قبل از رفتن به محل كار استحمام كنم به زمين خوردم و از هوش رفتم و مرا براي مداوا به بيمارستان بردند. در همين اثنا همسرش لباس های او را شست و باعث از بين رفتن تکت که در جيب وی بود، شد. پس از اين حادثه وی حتي تصميم به طلاق همسرش گرفت اما با خواندن دفترچه خاطرات و ميزان ناراحتي اش از اين کار منصرف شد. بنگاه شرط بندی اعلام کرده که طبق قانون بهيچوجه نمیتواند جايزه را به وی اعطا کند.
هيئت مديره اركستر سمفونيك مونتريال (Montreal) لوسين بوشار (Lucian Bouchard) سياستمدار صاحب نام كبك (Quebec) را به رياست اركستر سمفونيك مونتريال برگزيد. بوشار كه كار اصلي او وكالت است و حقوق خوانده به موسيقي علاقه فراوان دارد و سالها يكي از حاميان اركستر مونتريال بوده است. بوشار كه اكنون 65 سال دارد در سال 1990 از اعضاي پيشگام بلاك كبكوا (Bloc Quebecois) بود كه يك سال بعد رهبري آن را به دست گرفت. در سال 1993 در مجلس كانادا رهبر اپوزيسيون رسمي دولت شد. در سال 1996 از بلاك كبكوا جدا شد و به نخست وزيري كبك رسيد. لوسين بوشار در سال 2001 از سياست كناره گيري كرد و اكنون در حرفه اصلي خود
 
براي يك دفتر وكالت در مونتريال مشغول به كار است.
شراب سازان پرتگال در شمال اين کشور موفق به توليد شراب سبزي شده اندکه به گفته رئيس کميسيون انگورکاران شمال پرتگال شرابي است جوان و مدرن که با هزاره سوم ميلادي سازگار است. به گفته او تعادل طعم اين شراب اين امکان را فراهم کرده است که به زودي شراب سبز جاي شرابهاي سنتي قرمز و سفيد را بگيرد.
ماهيگيرانيكقايقماهيگيـريدر اسپانيا 23 بستهبزرگچرسرا از دريـا صيد كردند. وزن‎‎ اين مقدار چرس‎‎ بيش از وزن‎‎ مقدار صيدياستكـهايـن قايقدر يكهفتهصيد ميكند. ايـنصيـد در بندرسنتكارلوسدلاراپيتا در ساحلدرياي‎‎ مديترانهروي داد. ارزش‎‎ محموله‎‎ صيد شده بيش از يـكميـليـونيورو اعلامشدهاست. دوقايقديگر نيز به‎‎‎‎ طور جداگانه به دو محموله مـواد مخـدر برخوردند.


موميايي توتان‌خامون كه در مقبره‌اي در شهر لوكسور در جنوب مصر قرار دارد، براي مرمت و كشف علت مرگ به قاهره منتقل نمي‌شود. ضاحي حواس، رئيس آثار باستاني مصر اعلام كرد كه به احترام مردم شهر لوكسور و احساسات آن‌ها تصميم گرفته است موميايي در مقبره‌اش باقي بماند. مسئولان قصد داشتند با انجام آزمايش اشعه ايكس روي اين موميايي هم ميزان نياز آن به مرمت را تعيين كنند و هم دليل مرگ اين فرعون را كه در 17 سالگي پس از 9 سال حكومت بر امپراتوري مصر جان باخته است مشخص كنند.

انگلستانبا توليد 400 ميـليـون تـن زبالهدر سال , همچنان‎‎ بزرگتريـن تـوليـد كننده‎‎ زباله در اروپاست. بهگزارشاسكاينيـوز، هـماكـنـونانبوهياز زباله‎‎ هايآلاينده محيط زيستدر انگـليـسوجـود دارد كـه‎‎ از آنجمـلــه، گورستانيخچالها در مانچستر است. گازهايبه‎‎ كار رفته در اينيخچالها از موادياستكه‎‎‎ بـه لايـه اوزونآسيـبمـيرساند.
محققان مي گويند ماده اي در شكلات وجود دارد كه با آن مي توان به درمان سرفه هاي متوالي بيماران پرداخت. ماده اي به نام تئوبرومين داخل كاكائو وجود دارد كه تاثير آن در درمان سرفه هاي متوالي ۳۰ درصد بيشتر از داروهاي كدئين دار است.مزيت استفاده از تئوبرومين اين است كه روي سيستم عصبي و عروق، اثر منفي ندارد و باعث خواب آلودگي بيمار نمي شود.

برنامه موزيم تاريخ طبيعي انگليس براي انتقال بزرگ‌ترين كلكسيون پروانه دنيا به انبار به منظور بازسازي ساختمان موزيم وساخت بنايي از شيشه و فولاد با هزينه 65 ميليون پوند، با مخالفت روبه‌رو شده است. انتقال مجموعه موزيم كنزينگتون جنوبي با 28 ميليون حشره كه برخي از بزرگ‌ترين طبيعي‌دانان و زيست‌شناسان انگلستان از جمله چارلز داروين و لرد والتر روتشيلد آنها را جمع‌آوري كرده‌اند به يك انبار در جنوب لندن، اين واهمه را ايجاد كرده است كه اين مجموعه ديگر در يك جا جمع نشود و مورد آسيب حشرات موذي قرار بگيرد.
به صيد کنندگان ملخ در عربستان كه معتقدند اين جانور در درمان مرض شکر (ديابت) مفيد است هشدار داده شد از خوردن اين حشره خودداري كنند زيرا ممكن است مسموم شوند. رئيس مركز ضد ملخ عربستان گزارش داد تمام ملخهايي كه از مرزهاي اين كشور مي گذرند سمپاشي خواهند شد.
يك خانم در انگلستان قادر است خرخركردن را از انسان ها دور كند. اين خانم 41 ساله با انجام يك ماساژ ويژه باعث مي شود كه افراد در هنگام خواب خرخر نكنند. وي ابتدا اين ماساژ را روي كودك نه ساله خود امتحان كرد كه نتايج آن رضايتبخش بود. او تاكنون 25 نفر را با همين شيوه از شر خرخركردن رهانيده است.

در مطالعه جديدی که در سويدن انجام گرفته است گفته می شود انتشار راديو اکتيو در حادثه نيروگاه اتمی چرنوبيل (Chernobyl) در سال 1986 به افزايش موارد ابتلا به سرطان در شمال کشور منجر شده است.

فرد هیل (Fred Hale) آمريکايي و پيرترين مرد جهان تنها دو هفته مانده به تولد 114 سالگي اش در سيراکيوز (Syracuse) ايالت نیویورک (New York) درگذشت. وی متولد سال 1890 در ايالت ماين (Maine) بود.
یک نهنگ سفید در کيپ تاون (Cape Town) آفریقای جنوبی با حمله به یک زن77 ساله که در حال شنا بود وی را طعمه خود کرد. 15 شاهد حاضر در ساحل همگی خانم تینا وب (Tyna Webb) را دیدند که چگونه توسط این نهنگ خورده شد. يکي از شاهدان گفت که تينا مستقيما به سمت نهنگ شنا کرد و نهنگ با چرخشي وی را به زير آب برد، حادثه تنها سي ثانيه طول کشيد. تينا شناگر ماهري بود که همه روزه در ساعات اوليه روز به شنا ميپرداخت.


رييس‌ باشگاه‌ كوچكي‌ در مولداوي‌ به‌ سبب‌ حمله‌ به‌ داور دوهزار دلار جريمه‌ شد. رييس‌ باشگاه‌ روسو فلورن‌ پس‌ از اعلام‌ خطاي‌ پنالتي‌ با ماشين‌ جيپش‌ به‌ ميدان‌ آمد و به‌ دنبال‌ داور رفت‌. رييس‌ خشمگين‌ تصميم‌ داشت‌ از داور ديدار انتقام‌ بگيرد. وي‌ در اين‌ باره‌ گفت‌: از اين‌ داوران‌ در اين‌ كشور فراوان‌ هستند. به‌ او ضربه‌ نزدم‌ و تهديدش‌ نكردم‌. تنها با ماشينم‌ به‌ ميدان‌ آمدم‌ تا به‌ آن‌ ضربه‌ پنالتي‌ اعتراض‌ كنم‌ و پس‌ از مدتي‌ هم‌ بدون‌ آنكه‌ كسي‌ صدمه‌ ببيند از ميدان‌ خارج‌ شدم‌. داور پس‌ از اين‌ اتفاق‌ عجيب‌ ديدار را متوقف‌ كرد.
پژوهشگران دانشگاه ماستريخت هالند اعلام کردند که هواى کليسا که مملو از هيدروکربن سرطان زا است، بيش از هواى آلوده اطراف جاده ها که روزانه ۴۵ هزار موتر از آن عبور ميکند، برای سلامتي زيان آور است. ماه دسامبر که شمعهارا براى کريسمس روشن ميکنند، خطرناکترين ماه براى ريه ها شناخته ميشود.به گفته اين محققان، اغلب کليساها از سيستم تهويه مطلوبى برخوردار نيستند، همچنين کشيش ، خادمان کليسا و افرادى که ساعات زيادى را در کليسا به عبادت ميپردازند در خطر بيشترى قرار دارند.
پنبه كاران در برخي دهكده هاي كشور هند براي خريد نوشابه هاي شركت پپسي و كوكاكولا هجوم آورده اند. پنبه كاران مي گويند، دانشمندان به آنها توصيه كرده اند براي از بين بردن آفات و حشرات، سموم کيميايي را با نوشابه هاي حاوي شكر مخلوط كرده و سپس اقدام به سم پاشي نمايند. با آنكه توليدكنندگان نوشابه، ادعاي دانشمندان را درباره تاثير نوشابه ها تكذيب مي كنند اما پنبه كاران مي گويند سمومي كه با نوشابه مخلوط مي شود اثر مطلوب تري در از بين بردن آفات دارد.

 دولت افغانستان قصد دارد طومارهاي بودايي را كه گفته مي‌شود در دهه 1990 در طول جنگ داخلي از اين كشور به سرقت رفته‌اند از كتابخانه بريتانيا بازپس بگيرد. كتابخانه بريتانيا كه كارشناسان حفاظت از آثار خطي‌اش اين طومارها را از نابودي نجات داده‌اند، اطلاع ندارد اين طومارها چگونه از محوطه‌ تاريخي هده در نزديكي گذرگاه خيبر به لندن رسيده است. كتابخانه بريتانيا اعلام كرده كه اين طومارها وقتي به دست آن‌ها رسيد، در شرايط نامناسبي بوده و احتياج به مرمت اضطراري داشته است. به گفته سخنگوي اين كتابخانه، يكي از تاجران مشهور براي مشورت در مورد اين طومارها كه در تعدادي بوتل خيارشور جاسازي شده بودند از اين كتابخانه كمك خواسته و مرمت شده اند.
سازمان فضاييامريكا ناسا سريعترين‎‎ هواپيماي‎‎ خود را براي سومين بار آزمايشميكند.اينهواپيمايكـوچكدهبرابر صوت‎‎‎سرعت دارد و ميتواند بهسرعت موشكحركتكند. بااين‎‎ حالاين هواپيمـا ازمـوشـكبـسيـار كارآمدترعملميكند زيرا برايسوزاندنسوختخود نيازيبهحملاكسيژن‎‎ ندارد و اكسيژن مورد نياز خود را از هوا ميگيرد. اين هواپـيمـا در 2 پرواز قبليخود ناموفقبودهاست. هزينه‎‎ اجراياينطرحكه از سال 1996 آغاز شده ‎‎230 ميليوندالر برآورد شده است.
در يك تصوير راداري از تايتان كه كاسيني به هنگام گذر از مجاورت اين قمر تهيه كرد، يك لكه سفيد وسيع و متمايز به چشم مي خورد. دانشمندان مسوول اين ماموريت گمان مي كنند كه اين لكه مي تواند ناشي از جاري شدن مايعي باشد كه از اعماق به سطح تايتان تراوش كرده است كه به «جريان يخفشاني» (cryovolcanic flow) موسوم است. به نظر دانشمندان يخ غني از آب ممكن است زير سطح تايتان ذوب شده و بر اثر فشار به سطح آن جاري شده باشد. دانشمندان همچنين تصور مي كنند كه جريان هاي يخفشاني بر سطح يكي از اقمار مشتري به نام Ganymede نيز وجود دارد.

 


December 18th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
علمي و معلوماتي